A Médiaunió Alapítvány Kuratóriuma 2019 októberében megtartott ülésén meghozta döntését, kiválasztotta a 2020-as év országos társadalmi célú kampányának témáját. A Schmidt Mária, Csányi Sándor, Novák Péter, Rudolf Péter és Somody Imre alkotta grémium ezúttal az élelmiszerpazarlás csökkentését választotta témául. A pályázatot a magyar Élelmiszerbank Egyesület nyújtotta be és a Well Reklámügynökség vállalta a kampány kreatív feladatainak elvégzését. A Médiaunió Alapítvány hamarosan kapcsolatba lép a témában érintett szervezetekkel a kampány szakmai tartalmának kidolgozása érdekében.
A Médiaunió Alapítvány 2020-as társadalmi célú kampányának témája: az élelmiszerpazarlás csökkentése. Az Alapítvány 2019-ben egy minikampányban kérte az ország lakosságát, hogy javasoljon témát:
https://www.youtube.com/watch?v=WFWkbUlsjpg
A kampány hatására jelentősen megugrott a beérkezett témajavaslatok száma, így a témaválasztás idén még nehezebb volt a kuratóriumi tagok számára, de végül egyhangú szavazással döntöttek.
A megtermelt élelmiszer egyharmada soha nem kerül emberi fogyasztásra. „Ez a drámai adat indokolja, hogy a témával foglalkoznunk kell. Elsősorban a lakosság figyelmét szeretnénk felhívni a tudatos vásárlásra, illetve arra, hogy időben használják fel a megvásárolt élelmiszert, ne kerüljön a kukába” – mondta Schmidt Mária, a Kuratórium elnöke. „Ez a téma mindannyiunkat érint, a társadalom egészét” – tette hozzá Novák Péter.
Csányi Sándor hangsúlyozta, hogy „az élemiszerlánc minden fázisában, így a termelésben, a kereskedelemben, a vendéglátásban is keletkezik élelmiszerfelesleg. De mi elsősorban a Médiaunió szlogenjéből, a »Rajtad is múlik!« gondolatból kiindulva a magyar emberekhez szeretnénk szólni ebben a kampányban.”
„Fontos lenne, hogy az emberek ismerjenek élelmiszer-biztonság kapcsán fontos fogalmakat, például hogy tudják, mi a különbség a minőségét megőrzi és a fogyasztható típusú lejárati határidők között, hiszen ez is kihat az élelmiszerpazarlásra.” A téma a hulladékgazdálkodással foglalkozó cégeket és zöld szervezeteket is érinti.
A kutatások[1] szerint egyébként a megtermelt élelmiszerek egyharmada, évente világviszonylatban 1,3 milliárd tonna élelem hulladékká válik, csak Magyarországon 1,8 millió tonna élelmiszerfelesleget termelünk, ami társadalmi és etikai problémát jelent, de fenntarthatóság szempontjából is számos kérdést vet fel.
A Médiaunió Alapítvány példátlan összefogás, a korábbi években több mint 200 helyi és országos médium ajánlott fel évi félmilliárd forintnyi felületet egy-egy társadalmi célú kampány üzenetének hatékony eljuttatása érdekében.
A Médiaunió Alapítvány 2020-ban is pro bono felületeket kér tagjaitól és médiapartnereitől, a szakértők, illetve a tudományos élet képviselőinek segítségét társadalmi munkában kéri annak érdekében, hogy a lehető legsikeresebb, leghatékonyabb kampányt készíthesse.
[1] Forrás: http://www.fao.org/food-loss-and-food-waste/en/