Sajtóközlemény – Csak a hulladék 10%-át gyűjtjük szelektíven

Pedig évente több mint 200 kiló szemetet termel minden magyar ember

Budapest, 2016.11.23. – Magyarországon 2015-ben 2,2 millió tonna lakossági hulladék keletkezett, aminek mindössze 10%-át gyűjtötték szelektíven. A szelektíven gyűjthető hulladék legnagyobb részét az élelmiszerek és fogyasztási cikkek csomagolóanyagai teszik ki.

A szelektív hulladékgyűjtés a hulladékok anyagfajta szerint elkülönített gyűjtését jelenti. A ház­tartásokban különféle termékek és csomagolásaik válnak hulladékká, ám ezek jó része alkalmas az újrahasznosításra. A legnagyobb mennyiséget az élelmiszerek és a fogyasztási cikkek csomagolóanyagai (papír, műanyag, üveg, fém és italos kartondobozok), valamint az újságpapír teszik ki.

2015-ben több mint 2,6 millió tonna kommunális hulladék keletkezett, amiből 2,2 millió tonna származott a lakosságtól – ez lakosonként 225 kilogramm hulladékot jelent. A lakossági hulladéknak mindössze 10%-át, kb. 203 ezer tonnányit gyűjtöttek szelektíven – derül ki a KSH kimutatásából. Budapesten tavaly több mint 500 ezer tonna kommunális hulladékot, valamint több mint 66 ezer tonna anyagfajtánként szétválogatott, tehát szelektív hulladékot gyűjtött be az FKF. A vegyesen begyűjtött hulladék azonban még így is 37,5%-ban tartalmaz újrahasznosítható anyagokat – derül ki az FKF 2016-os „Válogassunk okosabban!” című kiadványából. Európában a hulladék mindössze 48%-át gyűjtik szelektíven, Magyarországon azonban még rosszabb a helyzet. Itthon ugyanis az emberek 80-90%-a vallja magáról, hogy szelektíven gyűjti a hulladékot, valójában azonban csak 15%-uk szelektálja a szemetet – írja a Szelektálok.hu.

Hétköznapi tevékenységünk során az egyszerűen szelektíven gyűjthető hulladéktípusok közé tartozik a papír-, a műanyag, a fém- és az üveghulladékok. Ezek rendszeresen keletkeznek otthonunkban vagy éppen a munkahelyünkön, ugyanakkor nagy részük teljes mértékben újrahasznosítható, ezért fontos, hogy lehetőség szerint szelektíven gyűjtsük őket.

  • Az évente keletkező kommunális hulladék 13,4%-a papírhulladék, elsősorban újságpapír, kartondobozok, csomagolópapírok, irodai papírhulladékok, szórólapok és reklám­kiadványok, papírpohár, illetve italos karton.
  • Fémhulladék 1,8%-ban található meg a kommunális hulladékok között. Itthon körülbelül 800-900 millió alumíniumdobozt használunk el évente, aminek kevesebb mint 50%-át hasznosítjuk újra – derül ki a „Dobd be magad!” kampány adataiból.
  • A műanyag hulladék 13%-ban van jelen a kommunális hulladékok között. Magyarországon 80 millió darab műanyagpalack-hulladék keletkezik évente. Ha ezeket egymás mellé tennénk, eljutnánk velük a Holdra. Európában egyébként a PET palackok mindössze 48%-a kerül a szelektív kukákba.
  • Az egy évben keletkező kommunális hulladék 3,5%-ban tartalmaz üveghulladékot, ami a városi háztartási hulladék tömegének 8-10%-át teszi ki.

Az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés egyik korábbi felmérése szerint a legtöbben a papírhulladékot gyűjtik szelektíven, majd a műanyag és üveghulladékot, a sor végén pedig az italos karton és az alumíniumhulladék található.

Látható, van még hova fejlődnünk a szelektív hulladékgyűjtés terén. Néhány tanács megfogadásával ezen változtathatunk:

  1. Mindig válogassuk szét a különböző szeméttípusokat!
  2. Gyűjtsük össze őket, és egy nagyobb adagban vigyük el őket a szelektív kukához!
  3. Rakjunk ki a lakásban vagy az erkélyre többféle kukát, amiben a különböző hulladék­típusokat gyűjthetjük!
  4. Figyeljünk rá, hogy csak „tiszta” hulladékot dobjuk a gyűjtőkbe!
  5. Lehetőleg minél kisebbre gyűrjük össze a szelektálni kívánt hulladékot!

A Médiaunió „Nem nehéz…!” kampányának őszi szakasza arra hívja fel a figyelmet, hogy mit tudunk tenni a már meglévő hulladékkal, hogyan tudunk vele környezetbarát módon elbánni. A fővárosban működő szelektív hulladékszigetekről szóló információ az alábbi anyagban található: http://www.fkf.hu/userfiles/file/20160923GYSZ.pdf.

További tippekért a „Nem nehéz…!” kampány Facebook-oldalán és a nemnehez.hu weboldalon találnak az érdeklődők. A kampányfilmek letölthetők:

https://www.youtube.com/channel/UCbb3JexGEUKz3QL_S1TgeXw

Médiaunió Alapítvány

Kapcsolat:  www.mediaunio.hu

info@mediaunio.hu

david.vincze@emeraldpr.hu

Háttérinformáció:

A „Nem nehéz…!” kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.

A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro-bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak.

A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből a Médiauniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter, Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.