Sajtóközlemény – Több tízezer forintot úszik el a lefolyókban havonta

Budapest, 2016.09.08. – A magyarok többsége a mindennapi tevékenységek során nem figyel oda a vízhasználatra, pedig havi szinten több tízezer forinttal míg, éves szinten akár egyhavi fizetéssel lehetnének gazdagabbak. Egy négytagú család esetében a tudatos vízfogyasztással megspórolható összeg körülbelül 75.000 Ft-ra tehető évente.

A hétköznapok során számos olyan tevékenységet végzünk, amellyel víz tapad a kezünkhöz. Nem is gondoljuk, hogy ezen aktivitásokon keresztül mennyit tudunk spórolni, és még a környezetünket is óvjuk vele. Ilyen leggyakoribb mindennapi tevékenységek a kézmosás, mosogatás, tusolás, fürdés, WC-öblítés.

A magyarok nagyrésze a napi tisztálkodáshoz a fürdést preferálja, amivel átlagosan 200 liter vizet fogyaszt el, míg a zuhanyzással akár 70 liter vizet is meg tudnának takarítani, ugyanis egy zuhanyzás 40–70 liter vízből is megoldható. Az alacsony áteresztésű zuhanyrózsák használata szintén segíthet a vízfogyasztás csökkentésében, ugyanis ezek az eszközök csupán 10-15 liter vizet bocsátanak ki. Ez a megoldás legalább 22 liter víz megtakarítását eredményezheti. A tusolással éves szinten akár 25.000 liter vizet, illetve 18.750 forintot is meg tudunk spórolni személyenként. Egy négytagú család esetében ez 75.000 Ft-ra tehető évente.

Magyarországon naponta egy ember átlagosan 45 liter vizet használ el a WC-öblítésre. A korszerűtlen tartályok egy alkalommal 10-12 liter vizet használnak fel, míg egy takarékos tartály mindössze 2-3 litert használ. Talán nem is gondolnánk, de még egy lassan csöpögő csap is 40-120 liter vizet pazarolhat el naponta. A folyóvízzel való mosogatás körülbelül 40 liter vizet igényel alkalmanként, szemben egy mosogatógéppel, amellyel csak 10–12 liter vizet használunk fel – derül ki a  Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2013-as adataiból.

De miért is nagy probléma, ha nem figyelünk oda a vízfogyasztásra? Nagy valószínűség szerint 2025-re az emberiség kétharmada komoly vízhiánnyal fog küzdeni. Ismail Seragelgin 1995-ben azt mondta: „E század sok háborúja az olajért folyt, de a következő századéit a vízért vívják majd” – írja a Tudatosvasarlo.hu. A tudatos vízfogyasztás hatására háztartásonként akár 20 m3 vizet is megspórolhatunk évente, ami a 3,8 millió magyar háztartás esetében már jelentős mennyiséget tesz ki, nagyjából két Velencei-tónyi mennyiséget jelent – derül ki a 2013-as Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adataiból.

Többek között erről is szól a Médiaunió „Nem nehéz…!” kampánya, amely arra kívánja felhívni az emberek figyelmét, hogy a környezetvédelem mindenkinek az egyéni felelőssége, és a hétköznapok során is oda kell figyelnünk a környezettudatos viselkedésre. Néhány tipp arra, hogyan tudunk odafigyelni a tudatos vízfogyasztásra a mindennapi tevékenységünkben:

  • Inkább zuhanyozz, mint fürödj!
  • Használj víztakarékos zuhanyfejeket!
  • Gyűjtsd össze esővizet és használd fel az öntözésre!
  • Ne folyóvíznél mosogass!
  • Kézmosás során zárd el a csapot, amikor szappanozod a kezedet!
  • Használj víztakarékos csapbetét!
  • Ha borotválkozol vagy fogat mosol, zárd el a csapot!
  • Ha teheted, használj takarékos WC-tartályt!
  • És nyugodtan pisilj a kádba! J

„Feleslegesen és esztelenül pazaroljuk a vizet: ivóvízzel fürdünk, mossuk le a kocsit és folyó víznél mosogatunk. Nekünk már megszokott dolog, hogy odafigyelünk ezekre a dolgokra, hogy minél kevesebb vizet, ivóvizet pazaroljunk el a hétköznapok során. Emellett fontosnak tartjuk azt is, hogy minél kevesebb vegyi és szennyező anyagot engedjünk a lefolyóba. Ezek egyszerű dolgok, amikre nem nehéz odafigyelni” – mondta Simon András, kommunikációs szakember.

További környezetvédelemről és a tudatos fogyasztásról szóló tanácsokat és tippeket talál a Médiaunió idei kampányának weboldalán, a www.nemnehez.hu-n, valamint a „Nem nehéz” kampány Facebook oldalán.

Háttérinformáció:

A Médiaunió Alapítvány 2008-ban azért jött létre, hogy évről évre nyilvánosságot biztosítson valamely fontos társadalmi ügynek. A Médiaunió legfőbb célja olyan közérdekű, társadalmi célú reklámkampányok szervezése és elhelyezése a médiában, illetve reklámhordozó-eszközökön, melyek érzékelhető és mérhető változást érnek el a magyar társadalomban. A kampányok elsősorban a közgondolkodás megváltoztatását célozzák. Az alapítványban részt vállaló médiumok önkéntes alapon felületet biztosítanak a kiválasztott téma kommunikációjának. A Médiaunió szervezete a kiválasztott társadalmi fontossággal bíró témát szakemberek és civil szervezetek bevonásával dolgozza fel és koordinálja a pr- és reklámügynökségek pro-bono végzett munkáját. A Médiaunió Alapítvány éves kampányai sem gazdasági, sem politikai érdekeket nem szolgálnak.

A Médiaunió egy naptári évben egy kiválasztott témára fókuszál. Az adott év üzenetét a témapályázatra beérkező ötletekből az Uniót alapító tagok által felkért kuratórium választja ki. Az öttagú kuratórium elnöke dr. Schmidt Mária, tagjai Novák Péter, Rudolf Péter, Csányi Sándor és Somody Imre.

A „Nem nehéz…!” kampány kreatív munkálatainak kidolgozását a Café Communications ügynökség vállalta (a reklámfilmek rendezője Salamon András, az operatőr Szabó Gábor), közreműködött a Post Edison és a Sparks, médiatervező partner az AdSol Média. A pr-feladatokat az Emerald PR intézi. Minden ügynökség pro-bono dolgozik a Médiauniónak. A kampány támogatója a Siemens.

A filmek letölthetők innen:

https://www.youtube.com/watch?v=KR43BM7Khaw 

https://www.youtube.com/watch?v=bd2iOxyt10A

Médiaunió Alapítvány

Kapcsolat:      www.mediaunio.hu

info@mediaunio.hu

david.vincze@emeraldpr.hu